Saturday, February 21, 2009

a ghost at my kampung


here how it goes..
my grandmother is not well,
as we get older, ofcoz our memory will get old too..
so, everytime she talks to us,
she keeps referring that she is still at her age of 20..

aritu die dok picit2 tangan die, then i tanya..
"nape baba, sakit tangan ke?"
then she looked at me and said " ni tangan sape ni? kedut2, dah la urat bunjul2 keluar.."
aku terdiam kejap, pastu aku kata " tangan baba lah, biasa la tu baba, kalu kite dah berumur, kulit pun berumur jgak"
tetiba dia marah plak "sapa kata aku tua, aku muda lg tau, abah aku pun hidup lagi tu ha"

actually her abah has died, but she didnt remember a thing about it n keep saying that she wants to go back to her parents' house in Bkt Cina in which dosent exist anymore..

kesian kat dia..
semnjak dia dah lupe2 ni,
byk kali la dia kata ade dua org budak kat umah dia tu..
padahal kat umah tu ada dia n maid dia je..
aritu mase malam raya, baba naik kreta ktrg n she keep asking about the two budak..

me: mane ada budak2 baba
baba: ada lah! kau nak kate aku nyanyok?
me: ish mane ade baba.
baba: budak2 tu ada kat sini tadi.
me: (mule mengigil) kat mane baba?
baba: tadi duk kat sini, tapi skarang tak tau la, dah balek umah kot.
me: macam mane muka dorang baba?
baba: (senyum) x de muke, macam mane aku nak crita.
me: (terkentut trus..)

takut gile aku dibuat nye..insiden lain...pada suatu maghrib

baba: (kat pintu umah, senyum2)
me: baba tgk ape?
baba: tu ha, berani betul budak2 tu balek malam2..
me: budak mane baba?
baba: yang tadi main ngan kau tu.
me: (dah sudah!) erk, masuk la baba, da maghrib ni.
baba: nnt aku masuk lah! (marah plak)

banyak lagi insiden2 yg mendirikan bulu roma aku..
sepupu2 aku yg lain pun takowt..
bile kitorang tgh borak2, mesti baba tanye "mane budak2 tu"
aiyo0o.....kitorang sume dah tua bangka, budak2 mane la yg die carik tu...
takowt owh!!!

mule2 kitorang igt maybe becoz of her memory,
but recently, maid yg keja ngan dia tu reveal a case regarding a man yg die slalu ternampak dalam umah tu...

the description is like this:

org nya tinggi
good looking
wearing a green baju
fair skin

the recent meetings:

jumpa dia berdiri kat dapur

pastu dengar dia jalan2 keliling umah

and then

she saw the GUY walking up the stairs
half way HE stopped n look at her,
then he smiled before he disappeared.

aiyo0o0o0o0o0o.......
camne nak tidow kat kampung ni?????
takowt nye...
and she said, actually dia dah nampak dat guy on the first day she started working there..
i'm hoping that he is the good ghost.

bile my mum denga crita tu,
she cried.
dia kate "umi rase, tu jidi awak(atuk), die dah janji ngan moyang yg dia akan jaga baba, mungkin tu roh dia, he is keeping his promises"

hmmm... sedih plak aku denga...
but wat ever it is, our family will go back to recite Yaasin and do some bacaan doa for baba..
as long as the ghost tak ganggu, then it is ok..






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...